AMNYTT 5/2016 | Page 69

69 / 158

AMNYTT # 5 2016

Kollisjonsbeskyttelse for havnekraner

Containerskip må losses raskt. Tiden i havn er kostbar og jobben må gjøres effektivt. Store containerskip losses med et antall havnekraner som samtidig arbeider med flyttingen av godset fra skip til havn. De store kranene forflytter seg langs kaien enten på skinner eller store gummihjul.
I begge tilfeller benytter flere kraner seg av den samme transportbanen. Det betyr at det kan oppstå kollisjonsfare på begge sider av en kran i bevegelse.
Ultralydteknologi forhindrer farlige situasjoner Kollisjoner må unngås både mellom kraner, men også mot andre objekter i nærheten. Kranene er i bruk 24 / 7 og de utsettes for alle mulige klimatiske eksponeringer. Det kan være hete, ekstrem kulde, regn, fuktighet, snø og saltatmosfære. Det sier seg selv at sensorer som skal fungere under slike betingelser må være både robuste og pålitelige. De må kunne måle med høy nøyaktighet opp til 10m og det må ikke kunne oppstå interferens mot kranens eget styresystem. g