UTDANNING ER NØKKELEN
Leder
AMNYTT har skrevet mye om digitalisering og behovet for at
næringslivet har medarbeidere med gode kunnskaper innen
informasjonsteknologi. I 1994 bel Reform 94 gjennomført. Målsettingen
var blant annet å gi yrkesfagene høyre status, slik at flere ungdommer
valgte denne utdanningsveien. Fagplaner ble utarbeidet og lagt ut
på høring. I komiteene som utarbeidet disse planen var det både
utdanningsbyråkrater og representanter for aktuelle fagforeninger.
I dag skiver Kunnskapsdepartementet på
sine hjemmesider; - Fag- og yrkesopplæringa
skal utdanne gode fagfolk. Både bedrifter
og offentlig sektor vil i framtida ha
eit stort behov for dyktige medarbeidarar
med fag- og yrkesutdanning. Regjeringa
meiner derfor at det er nødvendig å heve
statusen til yrkesfaga og kjempe mot eit
uakseptabelt høgt fråfall.
Fortsatt er et viktig å heve statusen på fagutdanningen.
Hvorfor er det behov for samme
målsetting etter mer enn 25 års satsing
på fagutdannelse.
Noe av svaret ligger nok i at de som har
utviklet fagplanene tenkte mer på egne
ambisjoner enn på å utvikle de fagarbeiderne
næringslivet trenger. Høsten 1993
troppet Ifea (en av forløperne til dagens
NFEA) opp i Kunnskapsdepartementet for
å gi fagfolkene innen automatisering og
elektro i industriell virksomhet syn på reformen.
Budskapet var klart: - Fagplanene
reflekterer ikke det reelle behovet. Planene
inneholder for mye uaktuell teori. Resultat
vil bli frafall og også muligens manglende
rekruttering til de aktuelle fagene.
Hvordan har det gått?
Utsagnet på Kunnskapsdepartementets
sider viser at man ikke har nådd målsettingen
for Reform 94. I et forsøk på å hjelpe
til i arbeidet med å heve statusen til
fagarbeidere hadde A-magasinet for noen
år siden en fyldig reportasje om fagutdanningens
viktige betydning for samfunnet.
Men godt ut i reportasjen går redaksjonen
i den vanlige fellen, godt hjulpet av utdanningsbyråkrater;
- Starter du på fagutdannelse,
kan du ta doktorgrad. Er dette med
på å heve statusen til den grunnleggende
fagutdannelsen, nå budskapet er at du må
hige videre i utdanningsstigen.
Nå sier også ministeren for utdanning; vi
må heve statusen til fagutdannelsen.
Altså; vi har ikke lært noe vesentlig i løpet
av 25 år. Mye av årsaken er at det er
utdanningsbyråkrater og profesjonelle
fagforeningspersoner, som har sine egne
målsettinger og ikke fagarbeiderens beste
som sin målsetting. Spør de som bruker
skrutrekkeren og oscilloskopet om hva som
trengs, så kommer vi videre.
AMNYTT ønsker alle våre lesere og
samarbeidspartnere god sommer.
Jan Eirik Schiøtz
Ansvarlig redaktør