1/2019 | Industry@pps
skoene i fartsretninga når de tar kveld
for å være raskest mulig på plass når pro-
duksjonen stopper.
GOD LAGSPILLER
- Det er et veldig dedikert responsteam
som stiller på anlegget innen 1 time, for-
teller Ettestad.
Siemens bruker også Bravida på Jess-
heim som lagspiller og underleverandør.
- Bravida på Jessheim er med på laget for
å kunne ha nok og riktige ressurser for å
holde postpakkesdistribusjonen for SAS
gående på flyplassen.
KREVENDE
OPPGAVER STIMULERER
- I 2018 hadde vi hatt avtalen i 14 år,
forteller Kåre Ettestad hos Siemens.
Han legger ikke skjul på at dette er en
givende og krevende oppgave. Men det
har gått svært så bra, sier Ettestad, og
er stolt over å kunne forteller at ”...vi
har aldri hatt en hendelse der vi ikke har
klart å oppfylle forpliktelsene i kontrak-
ten. Vi holder det vi lover...”
Her jobbes det blant annet mekanisk,
med vedlikehold og feilsøking. Det er
et omfattende anlegg som driftes, det
er mye mekaniske deler på maskiner og
transportbånd.
Siemens har et svært dedikert responsteam som stiller på anlegget innen 1 time
når produksjon stopper. - Pakkedistribusjonsanlegget til SAS skal gå 24/7 året rundt,
forteller Kåre Ettestad, Group Manager Engineering & Service Oslo, til Min Drift og
Vedlikehold. (Foto: Jan Helge Kalvik)
GODT FORHOLD
Det er viktig med et godt forhold til opp-
dragsgiveren.
- Vi har et godt forhold til Core og Jan
Erik Vågan – vår medspiller lokalt på
Gardermoen. Gutta leverer varene – de
gjør jobben så godt at vi ikke har konflik-
ter med oppdragsgiver. Anlegget går til
enhver tid, og jeg slipper jeg å dra opp
og forklare hva vi ikke har lykkes med,
forteller Ettestad. Her er ingen nyheter
gode nyheter. Det arbeides kontinuerlig
med prediktivt vedlikehold, her skiftes
det heller på dagtid enn å vente til det
ryker på natta.
MANNSKAPET TELLER MEST
Ettestad understreker at business er
business, men suksessfaktoren er men-
neskene som er der, de som står opp
midt på natta for å ta telefonen, som har
engasjementet, drivkraften, viljen til å
gjøre en god og riktig jobb.
- En av våre har en drøy halvtimes kjø-
retid til Gardermoen, likevel rekker han
alltid frem innen en time når anlegget
stopper, forteller Ettestad.
SAS frakter mye pakkekolli med flyene og eier anlegget som sorterer og distribuerer
pakkene på Gardermoen. Alt av postpakker som går via SAS til og fra Norge er innom
dette anlegget. (Foto: SAS)
”...vi har aldri hatt en hendelse på
anlegget der vi ikke har klart å
oppfylle forpliktelsene i kontrakten.
Vi holder det vi lover...”
- Kåre Ettestad, Siemens
19