#automasjon#, #automatisering#, #instrumentering#, #sensor#, #elmotor#, #Ethernet#, #PLS#, #kontrollsystem#, #nivåmåler#, #trykkmåler#, Temperatursensor#, #mengdemåler#12 / 86 i hovedsak all dokumentasjon digitalisert ved utvidelser og ombygging. Jording er alltid et tema Et annet tema som er svært viktig siden dagens løsninger i svært stor utstrekning er basert på datateknologi, er jording. – Det arbeides kon- tinuerlig med å sikre at jording i bygget gir datautstyret god nok sikkerhet, forteller Snoen. Vi lærer noe nytt hele tiden og arbeider jevnt og trutt med å forbedre installasjonene våre. Et tiltak som har gitt gode resultater er å legge AMNYTT NR. 4 2017 stålplater i gulvet hvor det er mye datautstyr. Denne løsningen gir god jording. Stålplatene monteres når det er andre ombyggingsarbei- der, for det er ikke alltid lett å få tilgang til de tekniske mellometasjene under vanlig drift. Rivende teknologiutvikling For å sikre redundant tilførsel er det ni inn- takstrafoer, som blir forsynt fra forskjellige nett. Noe av anlegget er 230 volt, mens alt nytt er 400. De tekniske installasjoner omfatter venti- lasjon, heiser, opptaksutstyr som for det meste er digitalisert og mye lys. Men med den rivende utvikling det er innen kamerateknologien blir det stadig mindre behov for kraftige lamper. I tillegg reduserer teknologiutviklingen med lavenergi lamper energibehovet sterkt. Med stadig utvidelser og ombygginger er det et svært oppdelt elektrisk anlegg. I tillegg til mål- rettet arbeid med å sikre god spenningskvalitet er leveringssikkerheten basert på en lang rekke UPSer (uninterruptible power supply) og fem diesel aggregater til sammen på Marienlyst. For å sikre redundans er det to parallelle syste- mer for sendekritiske systemer. Pål Snoen har jobbet målrettet for å sikre at alle NRK seere ikke får brutt i sendingen Mye av dagens elektroniske utstyr produserer støy, som spres over nettet. I tillegg hender det også at strømtilførselen medfører støy. Strøm/ spenningsanalysatorene kan vise hva som er egenprodusert og importert støy. – Vi er i start- gropen med å finne ut av hvilken type støy vi har og hvordan den kan fjernes, sier Snoen. Dette arbeidet regner vi med vil ta et års tid. Håpet er å få god kunnskap om hvorfor det blir