AMNYTT 4/2017 | Page 12

#automasjon#, #automatisering#, #instrumentering#, #sensor#, #elmotor#, #Ethernet#, #PLS#, #kontrollsystem#, #nivåmåler#, #trykkmåler#, Temperatursensor#, #mengdemåler#12 / 86
i hovedsak all dokumentasjon digitalisert ved
utvidelser og ombygging.
Jording er alltid et tema
Et annet tema som er svært viktig siden dagens
løsninger i svært stor utstrekning er basert på
datateknologi, er jording. – Det arbeides kon-
tinuerlig med å sikre at jording i bygget gir
datautstyret god nok sikkerhet, forteller Snoen.
Vi lærer noe nytt hele tiden og arbeider jevnt
og trutt med å forbedre installasjonene våre. Et
tiltak som har gitt gode resultater er å legge
AMNYTT NR. 4 2017
stålplater i gulvet hvor det er mye datautstyr.
Denne løsningen gir god jording. Stålplatene
monteres når det er andre ombyggingsarbei-
der, for det er ikke alltid lett å få tilgang til de
tekniske mellometasjene under vanlig drift.
Rivende teknologiutvikling
For å sikre redundant tilførsel er det ni inn-
takstrafoer, som blir forsynt fra forskjellige nett.
Noe av anlegget er 230 volt, mens alt nytt er
400. De tekniske installasjoner omfatter venti-
lasjon, heiser, opptaksutstyr som for det meste
er digitalisert og mye lys. Men med den rivende
utvikling det er innen kamerateknologien blir
det stadig mindre behov for kraftige lamper.
I tillegg reduserer teknologiutviklingen med
lavenergi lamper energibehovet sterkt.
Med stadig utvidelser og ombygginger er det et
svært oppdelt elektrisk anlegg. I tillegg til mål-
rettet arbeid med å sikre god spenningskvalitet
er leveringssikkerheten basert på en lang rekke
UPSer (uninterruptible power supply) og fem
diesel aggregater til sammen på Marienlyst.
For å sikre redundans er det to parallelle syste-
mer for sendekritiske systemer.
Pål Snoen har jobbet målrettet for å sikre at alle
NRK seere ikke får brutt i sendingen
Mye av dagens elektroniske utstyr produserer
støy, som spres over nettet. I tillegg hender det
også at strømtilførselen medfører støy. Strøm/
spenningsanalysatorene kan vise hva som er
egenprodusert og importert støy. – Vi er i start-
gropen med å finne ut av hvilken type støy vi
har og hvordan den kan fjernes, sier Snoen.
Dette arbeidet regner vi med vil ta et års tid.
Håpet er å få god kunnskap om hvorfor det blir