66 / 158
AMNYTT #4
2016
Mer og mer elektrisk
Innen begge de aktuelle bransjene spiller elektroog automatiseringsfagene viktige roller. I fiskeoppdrett er reduksjon av miljøpåvirkning et sentralt
tema. Elektrifisering av fiskeflåten gir store gevinster, både lokalt og globalt. Siemens presenterte
en sjark som er hel elektrifisert. Se egen artikkel i
denne utgaven.
Hybride løsninger, diesel og elektro, er på full fart
inn i fiskeflåten
Hybride løsninger er også på vei inn i fiskeriene. Firmaet KGK Norge viste en løsning som enkelt kan
konvertere den tradisjonelle dieselfremdriften i en
fiskebåt, til en hybrid løsning. Løsningen kan både
installeres i nybygg, eller etter monteres. Ettermonteringen, som skjer i overgang mellom gir og clutch,
er forholdvis enkel. Hybridløsninger passer til de
fleste typer båt er inntil 1100 kW dieselmotorer, og
den er fra 8 til 300 kW. Elmotoren virker også som
generator, som kan lade batteriene.
Både ren elektrisk fremdrift og hybride løsninger vil
gi fiskeren bedre arbeidsmiljø. En dieselmotor som
går på lavt turtall forurenser en god del. Og personellet om bord i fartøyene puster inn en god del
av denne forurensingen. Elektrisk drift fjerner dette
problemet helt.
Under ONS presenterte Bosch Rexroth en modulær
drives løsning for offshore virksomhet. Hver modul
er på 500kW og totalt kan åtte moduler kobles
sammen til en ytelse på 4 MW. Løsningen er kompakt, og det er en stor fordel i oljevirksomheten. Vi
ser her at elektriske løsninger mer og mer erstatter
hydraulikk. Det gjelder både i offshore installasjoner og i fiskerinæringen.
Elektriske drives tar over for hydraulikk i stadig
større grad
For å følge opp kravene det aggressive miljøet som
finnes i fiskerinæringen kommer SEW Eurodrive
med rustfri innkapsling og ny overfalte behandling
av noen produkter. Løsningen skal være svært motstandsdyktig mot saltvann og saltholdig luft.