12 /96
løsningene alene kan forklare dette, forteller
Larsen. Konklusjonen på denne erkjennelsen
var at et omfattende effektiviseringsprogram,
kalt STEP (Statoil technical efficiency program),
ble etablert. Målet er å spare 8 milliarder kroner årlig i driften. Prosjektet ble initiert i 2014
og skal være avsluttet i 2016. Vi er i god rute
med dette programmet. Allerede nå, ett år
før prosjektet skal avsluttes, ser vi veldig gode
resultater av innsatsen. STEP er delt inn i seks
underprosjekter.
De seks prosjektene:
1. Effektivisering av boring og
brønnprosessene.
2. Bedre prosjektplanlegging, særlig i tidlig
fase for å kunne fatte bedre beslutninger.
3. Standardisere og industrialisere, makismere
gjenbruk av industri løsninger.
4. Vedlikehold og modifikasjoner (MMO) på
installasjonene skal gjøres mer effektivt.
5. Tettere leverandører oppfølging skal
gi økt kost kontroll og effektivitet i
anskaffelsesprosessene.
6. Forenkling og økt prioritering skal gi en
mer effektiv bruk av personell og hindre
overlappende funksjoner.
Delprosjekt tre i STEP er bærende for å oppnå
en forenkling her. Viktige elementer er:
• Gjenbruk av tidligere løsninger
• Økt bruk av leverandør standard
• Forenkling av tekniske krav
Så langt har vi blant annet revidert våre tekniske krav for de største mekaniske utstyrspakkene (20+), slik at leverandørene kan benytte
sin standardløsning i størst mulig grad. Innenfor
automatiseringsteknologi vil denne standardiseringen kunne gi en stor effekt da det muliggjør
gjenbruk av applikasjonsløsninger.
AMNYTT #4
2015
Med de tilbakemeldingene AMNYTT har fått fra
en rekke leverandører er vi sikker på at punktet om forenkling av tekniske krav og en mer
standardisert fortolkning vil bli tatt godt imot.
Mange mener dette elementet vil kunne gi
store besparelser i utbyggings og oppgraderingskostnader. Et element som ofte nevnes er
dokumentasjonskostnadene. Her kan det nok
spares mye ved økt standardisering og mer
enhetlig fortolkning. (redaktørens kommentar).
Idedugnad
- Det har blitt gjennomført en serie med møter
med våre SAS leverandører der vi har utfordret
hverandre med å finne nye måter å samhandle
på for å jobbe mer effektivt, dette er spesielt
viktig i nybygg prosjektene. Ny måter å organisere prosjektet, roller og ansvar definisjoner
og detaljering av arbeidsomfang i en global
prosjektgjennomføringsmodell er viktige tema
som ble gått inn på. Leverandørene delte villig
sine erfaringer fra andre bransjer som input til
dette arbeidet noe som vi satte stor pris på. Det
er godt å at vi har et likt syn på utfordringene
som ligger der.
Økt innsats
Med all den tilgjengelig teknologi som tilbys i
dag, og de integrasjonsmuligheter datateknologien gir, kan vi få svært komplekse systemløsninger. Derfor er engineeringsfasen i ett
prosjekt veldig viktig.
Ett av de store potensialene for besparelser
for kontraktører og leverandører ligger gjennom økt bruk av standardisert dokumentasjon
som underlag for applikasjonsprogrammeringen i SAS. Statoil har gjennom mange år jobbet
aktivt for å etablere System Control Diagram
SCD) som en industristandard. SCD forenkler
og øker presisjonsnivået på dokumentasjonen, g