AMNYTT 4/2015 | Page 12

12 /96 løsningene alene kan forklare dette, forteller Larsen. Konklusjonen på denne erkjennelsen var at et omfattende effektiviseringsprogram, kalt STEP (Statoil technical efficiency program), ble etablert. Målet er å spare 8 milliarder kroner årlig i driften. Prosjektet ble initiert i 2014 og skal være avsluttet i 2016. Vi er i god rute med dette programmet. Allerede nå, ett år før prosjektet skal avsluttes, ser vi veldig gode resultater av innsatsen. STEP er delt inn i seks underprosjekter. De seks prosjektene: 1. Effektivisering av boring og brønnprosessene. 2. Bedre prosjektplanlegging, særlig i tidlig fase for å kunne fatte bedre beslutninger. 3. Standardisere og industrialisere, makismere gjenbruk av industri løsninger. 4. Vedlikehold og modifikasjoner (MMO) på installasjonene skal gjøres mer effektivt. 5. Tettere leverandører oppfølging skal gi økt kost kontroll og effektivitet i anskaffelsesprosessene. 6. Forenkling og økt prioritering skal gi en mer effektiv bruk av personell og hindre overlappende funksjoner. Delprosjekt tre i STEP er bærende for å oppnå en forenkling her. Viktige elementer er: • Gjenbruk av tidligere løsninger • Økt bruk av leverandør standard • Forenkling av tekniske krav Så langt har vi blant annet revidert våre tekniske krav for de største mekaniske utstyrspakkene (20+), slik at leverandørene kan benytte sin standardløsning i størst mulig grad. Innenfor automatiseringsteknologi vil denne standardiseringen kunne gi en stor effekt da det muliggjør gjenbruk av applikasjonsløsninger. AMNYTT #4 2015 Med de tilbakemeldingene AMNYTT har fått fra en rekke leverandører er vi sikker på at punktet om forenkling av tekniske krav og en mer standardisert fortolkning vil bli tatt godt imot. Mange mener dette elementet vil kunne gi store besparelser i utbyggings og oppgraderingskostnader. Et element som ofte nevnes er dokumentasjonskostnadene. Her kan det nok spares mye ved økt standardisering og mer enhetlig fortolkning. (redaktørens kommentar). Idedugnad - Det har blitt gjennomført en serie med møter med våre SAS leverandører der vi har utfordret hverandre med å finne nye måter å samhandle på for å jobbe mer effektivt, dette er spesielt viktig i nybygg prosjektene. Ny måter å organisere prosjektet, roller og ansvar definisjoner og detaljering av arbeidsomfang i en global prosjektgjennomføringsmodell er viktige tema som ble gått inn på. Leverandørene delte villig sine erfaringer fra andre bransjer som input til dette arbeidet noe som vi satte stor pris på. Det er godt å at vi har et likt syn på utfordringene som ligger der. Økt innsats Med all den tilgjengelig teknologi som tilbys i dag, og de integrasjonsmuligheter datateknologien gir, kan vi få svært komplekse systemløsninger. Derfor er engineeringsfasen i ett prosjekt veldig viktig. Ett av de store potensialene for besparelser for kontraktører og leverandører ligger gjennom økt bruk av standardisert dokumentasjon som underlag for applikasjonsprogrammeringen i SAS. Statoil har gjennom mange år jobbet aktivt for å etablere System Control Diagram SCD) som en industristandard. SCD forenkler og øker presisjonsnivået på dokumentasjonen, g