AMNYTT 3/2017 | Page 49

49 / 157 #automatisering, #instrumentering, #elektro, #motorer, #kontrollsystem, #PLS, #frekvensomformer, #drives
AMNYTT NR. 3 2017
Norge er langt fremme i elektrifisering av ferdsel til sjøs
utvikling av elektriske fremdriftssystemer og nå
batteriløsninger som er robuste og tåler de kra-
vene markedet forventer, påpeker divisjonsdi-
rektør for Siemens Olje og gass, Richard Jaros.
Har levert fremdriftssystemer til
elektriske ferger i Norge
Det betyr at de fire første elektriske batterifer-
gene i verden skal gå på teknologi som er utviklet
og produseres av Siemens i Norge. Siemens
leverte i 2015 ”Ampere” som er verdens første
helelektriske ferge. - Vi har vist at teknologien er
robust, reduserer kostnadene og er miljøvennlig,
sier salgsdirektør i Siemens, Odd Moen.
Fjord1 valgte batteriferger
De helelektriske fergene skal gå på sambandet
Anda-Lote, og er bestilt av Fjord1. Anbudet tilsa
at én av fergene skulle være basert på nullutslipp
og at den andre kunne være en lavutslippsferge.
Fjord1 endte opp med å velge to elektriske bat-
teriferger, noe som gir et bedre totalregnskap
både økonomisk og for miljøet.
- Når infrastrukturen er på plass på land er det
fornuftig å utnytte investeringene med to fer-
ger. Derfor valgte vi å gå for det mest miljøvenn-
lige alternativet, sier maritim teknisk direktør i
Fjord1, Arild Austrheim.