49 / 157 #automatisering, #instrumentering, #elektro, #motorer, #kontrollsystem, #PLS, #frekvensomformer, #drives AMNYTT NR. 3 2017 Norge er langt fremme i elektrifisering av ferdsel til sjøs utvikling av elektriske fremdriftssystemer og nå batteriløsninger som er robuste og tåler de kra- vene markedet forventer, påpeker divisjonsdi- rektør for Siemens Olje og gass, Richard Jaros. Har levert fremdriftssystemer til elektriske ferger i Norge Det betyr at de fire første elektriske batterifer- gene i verden skal gå på teknologi som er utviklet og produseres av Siemens i Norge. Siemens leverte i 2015 ”Ampere” som er verdens første helelektriske ferge. - Vi har vist at teknologien er robust, reduserer kostnadene og er miljøvennlig, sier salgsdirektør i Siemens, Odd Moen. Fjord1 valgte batteriferger De helelektriske fergene skal gå på sambandet Anda-Lote, og er bestilt av Fjord1. Anbudet tilsa at én av fergene skulle være basert på nullutslipp og at den andre kunne være en lavutslippsferge. Fjord1 endte opp med å velge to elektriske bat- teriferger, noe som gir et bedre totalregnskap både økonomisk og for miljøet. - Når infrastrukturen er på plass på land er det fornuftig å utnytte investeringene med to fer- ger. Derfor valgte vi å gå for det mest miljøvenn- lige alternativet, sier maritim teknisk direktør i Fjord1, Arild Austrheim.