11 / 157 #automatisering, #instrumentering, #elektro, #motorer, #kontrollsystem, #PLS, #frekvensomformer, #drivesSelskapet Step Solutions utnytter funksjonali- teten automatiseringsteknologien kan gi. Selv i en bransje som i enkelte sektorer i stor utstrek- ning holder seg til tradisjonelle løsninger er det mulig å få brukerne til å benytte moderne verktøy. Men løsningen må ta utgangspunkt i kjente operasjoner. - Vi skreddersyr kontrolløsninger til industri og maritim virksomhet, forteller Marius Slagsvold til AMNYTT. Slagsvold er teknisk sjef hos Step Solutions. Våre medarbeidere er spesialister på PLS, DCS og HMI. Spesielt har vi lagt vekt på å ha dyktige programmerere. Sammen med partnere, som tavle- eller maskinbyggere, leverer vi ferdige løsninger til blant annet marin virksomhet. Cargo X er et nytt system fra Step Solutions hvor den moderne PLSens egenskaper utnyttes fullt ut. - For å sikre at systemet vi utvikler fungerer i henhold til spesifikasjonene, simulerer vi løs- ningen, forteller Fredrik Anderson. Han er sal- gsansvarlig i selskapet og forteller entusiastisk om systemene. Vi utvikler kort og godt en digi- tal tvilling av systemet og kan da verifisere at funksjonene blir utført i henhold til spesifikasjo- nene. Hele løsningen lastes inn i PLSen. Vi opp- når mange fordeler ved å ha alt lagret i PLSen. Mye tid til forberedelser Når løsningene utvikles lages det et flytskjema for alle oppgaver som skal utføres. Flytskjema benyttes først som underlag for å diskutere løs- ningen med kunden. Det hender at vi oppdager forhold i prosessen som kundene ikke har tenkt AMNYTT NR. 3 2017 på. Når vi har enighet om at flytskjemaet beskri- ver oppgavene som skal utføres godt, danne skjemaet grunnlaget for all programmering. - Vi bruker nok en god del mer tid enn det som er vanlig i prosessen med å utvikle flytskjemaet, sier Slagsvold. Men tiden som medgår til pro- grammering reduseres vesentlig. Totalt sett får både kunden og vi gevinster ved denne arbeids- metodikken. I enn produkttanker kan det være en rekke tanker. Ofte fraktes det forskjellige medier under samme seilas. Mellom disse tankene og losse/laste syste- met er det mange rørforbindelser. I hver rørgate er det en rekke ventiler. Skipet kan frakte flere for- skjellige produkter, som ikke må komme i kontakt med hverandre. Mannskapet må ha god oversikt over hvilken ruting mediene kan ha ved lasting og lossing. Ved manuell drift av ventiler kan det være ganske uoversiktlig hvilke rørgater som blir benyttet til medietransport. Avansert løsning Step Solutions har utviklet et avansert program for simulering av ruting om bord i et tankskip. Løsningen kan også benyttes i en prosessin- dustri. Alle rørgater og ventiler legges inn i sys- temet. Vårt system kan beregne hvilken ruting som er kortest. Det kan legges inn begrensnin- ger i valg av ruting, slik at kontaminering unn- gås. Er en ventil ikke operasjonsdyktig, finner algoritmen beste alternative ruting. Driftsper- sonellet kan så operere ventilene manuelt med utgangspunkt i resultatet fra simuleringen, eller la systemet automatisk styre ventilene.