Bruksområder + Kompetanse | News for Factory Automation 1/2016
Til nye nivåer
av sikkerhet
Pepperl+Fuchs-datterselskapet VMT (Vision Machine
Technic Bildverarbeitungssysteme) er en del av den utfordrende AutoInspect-undersøkelsen startet av Lufthansa
Technik AG. Målet med prosjektet er å utvikle et helautomatisk system for deteksjon og evaluering av sprekker i
forbrenningskammerkomponenter.
Dørene er lukket. Hjulene ruller. Turbinene uler. I dette øyeblikket stiger
giganten opp mot himmelen. For å gjennomføre en behagelig og sikker flytur må flyet holdes i topp stand ned til den minste detalj. Innen
luftfart er en av de store utfordringene innen vedlikehold og reparasjon
av flymotorer å kunne detektere ørsmå sprekker inne i forbrenningskamre. En teknikk som er kjent som en ”Dye Penetrant”-undersøkelse,
brukes til dette formålet. Det er en etablert prosess som omfatter flere
trinn. Enkelt sagt brukes en væske med lav viskositet som inneholder
et fluorescerende fargestoff, på komponenten. Denne væsken trenger
inn i selv de minste sprekker ved hjelp av kapillærkrefter. Etter at en
overflate er rengjort, tørket og deretter fuktet med et stoff kalt utviklerpulver, brukes ultrafiolett lys for å avsløre sprekkene. Denne prosessen
gjør det mulig å detektere selv de minste sprekker. ”Dye Penetrant”undersøkelsen er en svært effektiv, men tidkrevende metode. Den er
også energikrevende og kan ha en uønsket effekt på miljøet.
16
Helautomatisk sprekkdeteksjon
i forbrenningskammerkomponenter
Engine Ser vices-avdelingen hos Lufthansa Technik har som mål
kontinuerlig å forbedre vedlikeholdsprosesser for motorkomponenter for
kunder. Automatisering spiller en stadig større rolle i dette, fra inspeksjon og måling av deler til reparasjoner. For å implementere det første
trinnet i denne fremtidig automatiserte prosesskjeden, ble AutoInspectundersøkelsen lansert i april 2011. Målet er helautomatisk deteksjon
og evaluering av sprekker i forbrenningskammerkomponenter.
Med støtte fra ”Hamburg Departmental Authority for Economic Affairs,
Transport, and Innovation” fikk Lufthansa Technik viktige partnere med
på laget: ”Institute of Aircraft Production Technology” ved Hamburg
University of Technology (TUHH), som er ansvarlig for håndtering,
og VMT. I samarbeid med partnerselskapet Espace, med Dr. Werner
Neddermeyer som prosjektleder, er Pepperl+Fuchs-datterselskapet