AMNYTT 3/2016 | Page 119

like raskt.” Det er til og med mulig å legge til nye overføringsstasjoner eller andre transportsystemer når som helst, slik at brukeren kan handle på ordretopper med høy grad av fleksibilitet. Systemene kan deretter fjernes fra kretsen igjen like raskt”, forklarer Ramers.
Fra prosjekt til praksis LEO ble skapt som et resultat av et prosjekt tatt i bruk av BITO – en spesialist innen lagrings- og driftsutstyr – og overtatt av” Fraunhofer Institute for Material Flow and Logistics” basert i Dortmund. Formålet med prosjektet var å utvikle et kostnadseffektivt system som også er spesielt fleksibelt i utformingen og enkelt i bruk.” Utfordringen med å styre denne avanserte applikasjonen ble løst ved hjelp av våre sensorer – vi har samarbeidet på prosjektet i mer enn tre år”, sier El Menaouar.
BITO har allerede utført en vellykket test av alle kjøretøyene i pilotkjøringen med sluttkundene.” Vi ble henrykt over å få teste LEO i praksis ved vårt eget anlegg i Bühl”, sier Markus Hertel, områdesjef for Pepperl + Fuchs ved anlegget i Bühl. Det lille, fleksible systemet har en viktig fordel til: Med den lave vekten og maksimumshastigheten på en meter i sekundet kreves det ingen spesielle sikkerhetsforordninger.” Dette gjør det fleksible transportsystemet særlig attraktivt for bruk innen logistikk”, uttaler Hertel.” LEO har vist seg å være pålitelig i bruk på våre testanlegg i Bühl – vi er glade for at samarbeidet med BITO har gitt et så strålende resultat.” n
www. bito. com
13