AMNYTT 3/2015 | Page 63

63 /128 Departementet ønsker å kartlegge de ulike bransjenes vurdering av hvilke oppgaver fremtidens industriarbeider skal løse. Denne informasjonen blir lagt til grunn i en gjennomgang av de eksisterende fagene, og videre anbefaling av innhold og struktur for utdanningen av fremtidens industriarbeidere. Utdanningsdirektoratet er svært opptatt av at gjennomgangen påvirkes av representanter for industribedriftene selv og at det blir innhentet konkrete forslag til endringer fra bedriftene. Automatisering er et av de fagene som får sin fagplan gjennomgått og bransjeforeningen Ifea er overbevist om at man trenger fagpersoner fra industrien som kan bidra i arbeidet med de ulike fagene. For den samlede industrien er til sammen 36 lærefag fra sju hovedretninger som er aktuelle for gjennomgangen: - Automatisering (elektro) - Møbel og tekstil (TIP – 5 lærefag) - Kjemi og laboratoriefag (TIP- 2 lærefag) - Særløpene (TIP – 5 lærefag) - Industriteknologi (TIP – 20 lærefag) - Påbyggerfaget (TIP –ett lærefag) -  ygg (stillas-, isolatør og - og B industrimalerfaget) Fagpersoner frå Ifea-bedriftene har vist stor interesse for og arbeidet med formaliseringen og innhold i automatiseringsfaget helt siden tidlig på 1970 tallet. Bransjeforeningen Ifea ble valgt som felles talerør på vegne av industrien da fagopplæringen for automatikeren ble opprettet. AMNYTT #3 2015 Det var også sentrale IFEA-person fra Norsk Hydro som ledet Lærlingerådets Utvalg for automatiseringsfaget fra 1979. Automatiseringsfaget ble til slutt en realitet i 1981. Siden dette har Automatikeren blitt en svært viktig medarbeider i en rekke industribedrifter i Norge. Denne fagarbeideren en effektiv brobygger mellom prosessoperatørene i kontrollrommene (prosess) og det tekniske personalet i bedriftene (drift og vedlikehold). Automatikeren er en sentral medspiller i alle nye prosjekter som kjøres i gang i industrien. Forskriftene har gitt automatikeren mulighet til å arbeide med lavspentanlegg som energiforsyning til viktig utstyr for styring og regulering. Denne fleksibilitet utnyttes i dag i industribedriftene og er ansett som en stor fordel. Alle tiltak som begrenser fleksibiliteten og flerferdigheten for automatikeren er uheldig for produktiviteten i bedriftene. Ifea har en rekke medlemsbedrifter med egne avdelinger for Automatisering (ofte i kombinasjon med elektro eller prosess). Konkurranseutsatt industri i Norge har nedbemannet kraftig de siste 20 årene, men har ofte beholdt automatikeren av grunnene som er nevnt ovenfor. Nedbemanningen i bedriftene gjør at det er en stor utfordring å skaffe drivkrefter til «arbeid for felleskapet» som ligger i rollene som Utdanningsdepartementet nå etterlyser. Ifea engasjerer seg nå i arbeidet med å finne fagpersoner fra industrien kan bidra til å vurdere dagens innhold i automatiseringsfaget som kan delta i arbeidet med vurdere bedriftene fremtidige kompetansebehov innenfor faget.