63 /128
Departementet ønsker å kartlegge de ulike bransjenes vurdering av hvilke oppgaver fremtidens
industriarbeider skal løse. Denne informasjonen blir lagt til grunn i en gjennomgang av de
eksisterende fagene, og videre anbefaling av
innhold og struktur for utdanningen av fremtidens industriarbeidere.
Utdanningsdirektoratet er svært opptatt av at
gjennomgangen påvirkes av representanter for
industribedriftene selv og at det blir innhentet
konkrete forslag til endringer fra bedriftene.
Automatisering er et av de fagene som får sin
fagplan gjennomgått og bransjeforeningen Ifea
er overbevist om at man trenger fagpersoner
fra industrien som kan bidra i arbeidet med de
ulike fagene.
For den samlede industrien er til sammen 36
lærefag fra sju hovedretninger som er aktuelle
for gjennomgangen:
- Automatisering (elektro)
- Møbel og tekstil (TIP – 5 lærefag)
- Kjemi og laboratoriefag (TIP- 2 lærefag)
- Særløpene (TIP – 5 lærefag)
- Industriteknologi (TIP – 20 lærefag)
- Påbyggerfaget (TIP –ett lærefag)
- ygg (stillas-, isolatør og - og
B
industrimalerfaget)
Fagpersoner frå Ifea-bedriftene har vist stor
interesse for og arbeidet med formaliseringen og
innhold i automatiseringsfaget helt siden tidlig
på 1970 tallet. Bransjeforeningen Ifea ble valgt
som felles talerør på vegne av industrien da fagopplæringen for automatikeren ble opprettet.
AMNYTT #3
2015
Det var også sentrale IFEA-person fra Norsk
Hydro som ledet Lærlingerådets Utvalg for automatiseringsfaget fra 1979. Automatiseringsfaget
ble til slutt en realitet i 1981.
Siden dette har Automatikeren blitt en svært
viktig medarbeider i en rekke industribedrifter
i Norge. Denne fagarbeideren en effektiv brobygger mellom prosessoperatørene i kontrollrommene (prosess) og det tekniske personalet i
bedriftene (drift og vedlikehold). Automatikeren
er en sentral medspiller i alle nye prosjekter som
kjøres i gang i industrien. Forskriftene har gitt
automatikeren mulighet til å arbeide med lavspentanlegg som energiforsyning til viktig utstyr
for styring og regulering. Denne fleksibilitet
utnyttes i dag i industribedriftene og er ansett
som en stor fordel. Alle tiltak som begrenser
fleksibiliteten og flerferdigheten for automatikeren er uheldig for produktiviteten i bedriftene.
Ifea har en rekke medlemsbedrifter med egne
avdelinger for Automatisering (ofte i kombinasjon med elektro eller prosess). Konkurranseutsatt industri i Norge har nedbemannet kraftig de
siste 20 årene, men har ofte beholdt automatikeren av grunnene som er nevnt ovenfor. Nedbemanningen i bedriftene gjør at det er en stor
utfordring å skaffe drivkrefter til «arbeid for felleskapet» som ligger i rollene som Utdanningsdepartementet nå etterlyser.
Ifea engasjerer seg nå i arbeidet med å finne fagpersoner fra industrien kan bidra til å vurdere
dagens innhold i automatiseringsfaget som kan
delta i arbeidet med vurdere bedriftene fremtidige kompetansebehov innenfor faget.