AMNYTT 3/2015 | Page 53

53 /128 AMNYTT #3 2015 Kompetansesenter for ventiler Med over 60 års erfaring i leveranser og service på ventiler har MRC Solberg & Andersen bygget opp et sterk faglig miljø innen ventilleveranser. En viktig komponent i denne utviklingen har vært agenturet for Fisher ventiler. Nå er denne æraen snart slutt, og selskapet ser fremover hvor nye samarbeidsmuligheter vurderes. - Vi er midt i en prosess hvor vi evaluerer hvilke samarbeidspartnere MRC Solberg & Andersen skal velge, sier styrets leder Steinar Aasland til AMNYTT. Det er for tidlig å si hva vi ender opp med av samarbeidspartnere, men målsettingen er å ha nye partnere på plass før avtalen med Emerson termineres 30. september i år. Ville strekke seg langt - Emerson informerte oss i fjor om at de vurderte å trekke forhandler- og distribusjonsansvaret inn i egen organisasjon, forteller Aasland. Vi forstod at det var et initiativ som var tatt sentralt i konsernledelsen i St. Louis, USA og ikke i den norske organisasjonen. Det har vært et svært godt samarbeid med Emersons organisasjon i Norge i alle år, og vi følte at de støttet oss. MRC Globalt var villig til å strekke seg langt for at Solberg & Andersen skulle få beholde distribusjonsansvaret. Helt til det siste var vi av den mening at de tiltak MRC var villig til å gjøre burde tilfredsstille Emersons krav. Slik gikk det ikke og våre veier skilles etter mange tiårs samarbeid. Holder sammen Selv om en viktig del av virksomheten vår blir avviklet til høsten, ser de ansatte at vi fortsatt har mange muligheter. Vi har stor tillitt hos de ansatte i de prosessene vi nå holder på med. Så langt har vi ikke erfart noen negative holdninger. Vår mening er at det er mulig å erstatte Fisher agenturet. Tross alt er det kompetanse og de menneskelige egenskaper som ofte teller tyngst når en seriøse sluttbrukere vurderer sine leverandører. Her stiller vi sterkt. - Markedet må huske at vi er en distributør, og ikke en vanlig forhandler. Kompetanse om produkter, vedlikehold, reservedelsproduksjon og grunnleggende kunnskap om ventiler er fundamentet vårt. Dette blir ikke borte ved skifte av agenturer. Vår suksessfaktor har vært kompetanse og det skal den også være i fremtiden, sier Aasland. g