53 /128
AMNYTT #3
2015
Kompetansesenter
for ventiler
Med over 60 års erfaring i leveranser og service på ventiler har MRC
Solberg & Andersen bygget opp et sterk faglig miljø innen ventilleveranser. En viktig komponent i denne utviklingen har vært agenturet for
Fisher ventiler. Nå er denne æraen snart slutt, og selskapet ser fremover
hvor nye samarbeidsmuligheter vurderes.
- Vi er midt i en prosess hvor vi evaluerer hvilke
samarbeidspartnere MRC Solberg & Andersen
skal velge, sier styrets leder Steinar Aasland til
AMNYTT. Det er for tidlig å si hva vi ender opp
med av samarbeidspartnere, men målsettingen
er å ha nye partnere på plass før avtalen med
Emerson termineres 30. september i år.
Ville strekke seg langt
- Emerson informerte oss i fjor om at de vurderte
å trekke forhandler- og distribusjonsansvaret
inn i egen organisasjon, forteller Aasland. Vi forstod at det var et initiativ som var tatt sentralt i
konsernledelsen i St. Louis, USA og ikke i den norske organisasjonen. Det har vært et svært godt
samarbeid med Emersons organisasjon i Norge
i alle år, og vi følte at de støttet oss. MRC Globalt
var villig til å strekke seg langt for at Solberg &
Andersen skulle få beholde distribusjonsansvaret. Helt til det siste var vi av den mening at de
tiltak MRC var villig til å gjøre burde tilfredsstille
Emersons krav. Slik gikk det ikke og våre veier
skilles etter mange tiårs samarbeid.
Holder sammen
Selv om en viktig del av virksomheten vår blir
avviklet til høsten, ser de ansatte at vi fortsatt
har mange muligheter. Vi har stor tillitt hos de
ansatte i de prosessene vi nå holder på med. Så
langt har vi ikke erfart noen negative holdninger. Vår mening er at det er mulig å erstatte Fisher agenturet. Tross alt er det kompetanse og de
menneskelige egenskaper som ofte teller tyngst
når en seriøse sluttbrukere vurderer sine leverandører. Her stiller vi sterkt. - Markedet må
huske at vi er en distributør, og ikke en vanlig
forhandler. Kompetanse om produkter, vedlikehold, reservedelsproduksjon og grunnleggende
kunnskap om ventiler er fundamentet vårt.
Dette blir ikke borte ved skifte av agenturer. Vår
suksessfaktor har vært kompetanse og det skal
den også være i fremtiden, sier Aasland. g