AMNYTT 3/2015 | Page 48

48 /128 Alt må gå raskere Den leverandøren som under messen la mest vekt på Industry 4.0 var Siemens. De arrangerte en stor internasjonal pressekonferanse, hvor hovedbudskapet var – På vei mot Industry 4.0. Presentasjonen ble gjort av Klaus Helmrich, han er styremedlem i konsernet og ansvarlig for konsernets strategi. Siemens vil satse innen energisektoren, mot automatiseringsbransjen og være en ledende leverandør innen digitaliseringen av industriell virksomhet. Det var to hovedbudskap han hadde i sin presentasjon: •  Hvordan omstrukturere Siemens til å møte en ny fremtid • Alt blir knyttet opp til nettet AMNYTT #3 2015 - Vi vil se helt nye forretningsmodeller for å møte den digitale hverdag, sa Helmrich. Modellene vil bli påvirket av kravene om korte tid fra en ide blir unnfanget og til produktet er på markedet. Digitalteknologien gir rom for mer fleksibilitet og økt effektivisering i produksjonen. Masseproduksjon vil i fremtiden bli mer individualisert. Når alt, både komponenter, produksjonslinjer og personer er koblet opp mot netter, vil vi se både horisontal og vertikal integrasjon i stor utstrekning. Vertikal integrasjon blir for det meste benyttet når det gjelder produksjonsutstyr. Mens den horisontale beskrives som merverdikjeden. Videre mente Helmich at digitaliseringen vil ta forskjellig form Siemens legger all sin tyngde inn i utviklingen av Industry 4.0