AMNYTT 3/2015 | Page 31

31 /128 AMNYTT #3 2015 Nærmest komplett portefølje Forholdene i Norge var ganske spesielle. Emerson Process Management og MRC Solberg & Andersen utviklet er samarbeid for leveranse og s ­ ervice for ventiler som antakelig ikke hadde sin like på verdens­ asis. b Nå skal dette unike samarbeidet avsluttes. Forhandleransvaret for Fisher ventiler tas tilbake til moderselskapet, det vil si Emerson Process Management. D et er geopolitiske forhold som har fått sentral ledelsen i Emerson Process Management til å gått til skrittet med å avlutte det mangeårige samarbeidet i Norge. Over tid har MRC utviklet sitt produktspekter inne ventiler som i noen grad ble i konkurranse med Emersons portefølje. Denne utviklingen fikk konsernledelsen i Emerson til å vurdere distribusjonsforholdene i Norge. Unikt samarbeid - Samarbeidet her i Norge var så tett at MRC Solberg & Andersen fikk tilgang på vårt engineeringssystem og fullstendig innsyn i vårt prisstruktur, sier Asgeir Knutsen til AMNYTT. Denne tette kontakten var nødvendig for å kunne gi kundene best mulig servise. Solberg & Andersen gjorde en så strålende innsats at de fikk muligheten til å produsere reservedeler. Samarbeidet her i Norge var helt unikt. Men når de nye eierne, MRC Global, utviklet en produktportefølje som delvis er i konkurranse med Fiskers produktspekter tok ledelsen i konsernet affære. I proses- sen som fulgte har vi tenkt ventiler hele tiden, forteller Knutsen. Forholdene vedrørende MRC Globals oppkjøp av Hypteck her i Norge, som forhandler Yokogawa instrumenter, har ikke vært del av denne beslutningsprosessen. Kunden skal ikke erfare forskjell Målsettingen er selvsagt at sluttkunden ikke skal merke noe forskjell. Avtalen med MRC Solberg & Andersen ble sagt opp 2. januar i år. Med seks måneders oppsigelsestid kunne tilbakeføringen skjedd fra 2. juli. Men i samråd med ledelsen i Solberg & Andersen kom vi frem til at 30. september i år er den beste datoen for å terminere avtalen. Begge parter var interessert i å finne en løsning som ikke ble til skade for sluttkunden. - Vi jobber nå med å organisere oss slik at kundene skal erfare at de får samme gode service og oppfølging som Solberg & Andersen har gitt i alle årene de hadde forhandler ansvaret, sier Knutsen. Hovedaktiviteten vil bli lagt til Bergen. g