AMNYTT 3/2015 | Page 121

Teknologi UPDATE 2|15 miljøvennlig måte, ettersom de manøvrerer flyene effektivt og tilnærmet utslippsfritt på banen. Traktorene som produseres av det svenske firmaet Kalmar Motor AB har ikke slepestang og drives elektrisk 95 prosent av tiden. De kan trekke et hvert fly opp til Airbus A380 og fungerer også uten fører. Den monterte dieselmotoren benyttes kun for å lade opp batteriene ved behov. Flyets bevegelige masse under trekkingen omformes til energi og benyttes til å lade opp batteriet. I sine traktorer benytter Kalmar siste generasjon litium-ion-batterier, som lades på kjøretøyet via et ladegrensesnitt fra Phoenix Contact. Med ladepluggsystemet kan høyytelsesbatteriene også lades selv ved kort stillstand. Julia Krüger Combined Charging System (CCS) i personbil Phoenix Contact har utviklet Combined Charging System (CCS) for hurtiglading av kjøretøyer i samarbeid med bilprodusentene Audi, BMW, Daimler, Opel, Porsche og Volkswagen. Systemet støtter lading av el-kjøretøyer med både like- og vekselstrøm ettersom både AC- og DC-kjøretøyladeplugger passer inn i inntaket. Grensesnittet er dermed egnet for lading av alle typer kjøretøyer, inkludert sykler og hybridkjøretøyer. Etter at ladegrensesnittet ble standardisert, ble CCSkjøretøyinntakene fra Phoenix Contact E-Mobility benyttet i den første helelektriske bilen fra Volkswagen – VW e-up!. Et halvt år senere fulgte VW e-Golf med CCS-kjøretøyinntak. Det nye hybride kjøreøyet fra Kalmar Motors for trekking av fly har et ladegrensesnitt fra Phoenix Contact 17