Teknologi
UPDATE 2|15
miljøvennlig måte, ettersom de manøvrerer
flyene effektivt og tilnærmet utslippsfritt på
banen. Traktorene som produseres av det
svenske firmaet Kalmar Motor AB har ikke
slepestang og drives elektrisk 95 prosent
av tiden. De kan trekke et hvert fly opp til
Airbus A380 og fungerer også uten fører. Den
monterte dieselmotoren benyttes kun for å lade
opp batteriene ved behov. Flyets bevegelige
masse under trekkingen omformes til energi og
benyttes til å lade opp batteriet.
I sine traktorer benytter Kalmar siste generasjon
litium-ion-batterier, som lades på kjøretøyet
via et ladegrensesnitt fra Phoenix Contact. Med
ladepluggsystemet kan høyytelsesbatteriene
også lades selv ved kort stillstand.
Julia Krüger
Combined Charging System (CCS) i personbil
Phoenix Contact har utviklet Combined Charging System (CCS)
for hurtiglading av kjøretøyer i samarbeid med bilprodusentene
Audi, BMW, Daimler, Opel, Porsche og Volkswagen. Systemet støtter
lading av el-kjøretøyer med både like- og vekselstrøm ettersom både
AC- og DC-kjøretøyladeplugger passer inn i inntaket. Grensesnittet er
dermed egnet for lading av alle typer kjøretøyer, inkludert sykler og
hybridkjøretøyer. Etter at ladegrensesnittet ble standardisert, ble CCSkjøretøyinntakene fra Phoenix Contact E-Mobility benyttet i den første
helelektriske bilen fra Volkswagen – VW e-up!. Et halvt år senere fulgte
VW e-Golf med CCS-kjøretøyinntak.
Det nye hybride kjøreøyet fra Kalmar Motors for trekking
av fly har et ladegrensesnitt fra Phoenix Contact
17