AMNYTT 3/2015 | Page 113

Teknologi UPDATE 2|15 komponenter i ladestasjonen. Brukeren kan programmere brukerprogrammet i vante IEC 61131-omgivelser med PC Worx. Et lite, webbasert brukergrensesnitt kan opprettes ved hjelp av WebVisit eller Visu+. Støtter vanlige standarder Kommunikasjonen med kjøretøyet er i samsvar med den aktuelle standarden DIN SPEC 70121 eller, i fremtiden, ISO/IEC 15118 samt Powerline Home-Plug Green PHY, som moduleres på ladepluggens Control-Pilot-signal. I denne sammenheng finnes det definerte funksjonsblokker som programvareutvikleren kan integrere i sitt applikasjonsprogram. Disse funksjonsblokkene leverer og sender dataene til kjøretøyet på en slik måte at de helt enkelt kan viderebearbeides i applikasjonen. Utvikleren trenger ikke å tenke på kommunikasjonsdetaljene i de nedre nivåene i kommunikasjonsprotokollen. Fra kommunikasjonen med kjøretøyet genereres ladeparametere som implementerer effektelektronikken i ladestasjonen. Tilsvarende effektelektronikkmoduler fra forskjellige produsenter kan integreres i systemet via Ether- net eller serielle grensesnitt (CAN, RS485, RS232). Andre komponenter som energimålere, isolasjonsovervåkere og sensorer kobles også til systemet på denne måten. For å overvåke temperaturen i ladepluggen har styringen tilsvarende innganger. Ladestasjonen har i tillegg et konvensjonelt grensesnitt for AC-lading. Dette kan også benyttes til å styre tilhørende ladekontakt. Dermed kan produsenter av ladeinfrastrukturer dekke hele båndbredden med lademodier som benyttes innen e-mobilitet, med en eneste controller. Thorsten Temme, Dirk Vogel Den nye DC-ladestyringen EV CC Professional DC-ladestasjon for begynnere For å oppnå en enkel innføring i DC-ladeteknikken finnes det et spesielt elektronikkort der V2G (Vehicle to Grid)-kommunikasjonen er implementert i henhold til ISO 15118. Til kortet kobles en CAN-master og et visualiseringspanel som applikasjonsprogrammet kjører på. Disse benyttes for å sende alle relevante data for DC-ladeprosessen til ISO15118-kortet. Slik kan kundene sette seg inn i temaet DC-ladeteknikk innen e-mobilitet og utforme en applikasjon. Programvaren som utvikles kan senere overføres til ladestyringen EV CC Professional for bruk i applikasjoner i praksis. 09