Teknologi
UPDATE 2|15
komponenter i ladestasjonen.
Brukeren kan programmere brukerprogrammet i
vante IEC 61131-omgivelser med PC Worx. Et lite,
webbasert brukergrensesnitt kan opprettes ved
hjelp av WebVisit eller Visu+.
Støtter vanlige standarder
Kommunikasjonen med kjøretøyet er i
samsvar med den aktuelle standarden DIN
SPEC 70121 eller, i fremtiden, ISO/IEC 15118
samt Powerline Home-Plug Green PHY, som
moduleres på ladepluggens Control-Pilot-signal.
I denne sammenheng finnes det definerte
funksjonsblokker som programvareutvikleren
kan integrere i sitt applikasjonsprogram. Disse
funksjonsblokkene leverer og sender dataene til
kjøretøyet på en slik måte at de helt enkelt kan
viderebearbeides i applikasjonen. Utvikleren
trenger ikke å tenke på kommunikasjonsdetaljene
i de nedre nivåene i kommunikasjonsprotokollen.
Fra kommunikasjonen med kjøretøyet
genereres ladeparametere som implementerer
effektelektronikken i ladestasjonen. Tilsvarende
effektelektronikkmoduler fra forskjellige
produsenter kan integreres i systemet via
Ether- net eller serielle grensesnitt (CAN, RS485,
RS232). Andre komponenter som energimålere,
isolasjonsovervåkere og sensorer kobles også
til systemet på denne måten. For å overvåke
temperaturen i ladepluggen har styringen
tilsvarende innganger.
Ladestasjonen har i tillegg et konvensjonelt
grensesnitt for AC-lading. Dette kan
også benyttes til å styre tilhørende
ladekontakt. Dermed kan produsenter
av ladeinfrastrukturer dekke hele
båndbredden med lademodier som
benyttes innen e-mobilitet, med en
eneste controller.
Thorsten Temme, Dirk Vogel
Den nye DC-ladestyringen
EV CC Professional
DC-ladestasjon for begynnere
For å oppnå en enkel innføring i DC-ladeteknikken finnes det et
spesielt elektronikkort der V2G (Vehicle to Grid)-kommunikasjonen er
implementert i henhold til ISO 15118. Til kortet kobles en CAN-master
og et visualiseringspanel som applikasjonsprogrammet kjører på. Disse
benyttes for å sende alle relevante data for DC-ladeprosessen til ISO15118-kortet. Slik kan kundene sette seg inn i
temaet DC-ladeteknikk innen e-mobilitet og utforme en applikasjon.
Programvaren som utvikles kan senere overføres til ladestyringen EV CC
Professional for bruk i applikasjoner i praksis.
09