11 /128
AMNYTT #3
2015
Tar skipsbygging
tilbake til Norge
Kjernevirksomheten er bygging i stål hos Kleven Verft. Men automatiserte
løsninger og nytekning når det gjelder produksjonsprosessen for skip er
helt avgjørende i arbeidet med å sikre arbeidsplasser i Norge. Virksomheten
har gått fra å drive som et tradisjonelt verft til å tenke og operere som det
gjøres i industriproduksjon.
L
edelsen i konsernet slår fast: Nå posisjonerer
vi oss i et aktiv marked preget av tøff internasjonal konkurranse gjennom modernisering
av virksomhetene våre på alle plan. Selskapet
investerer i ny kunnskap, i nye anlegg og ny
teknologi for å sikre at stolte skipsbyggingstradisjoner skal beholdes i Norge. Det familieeide
selskapet har to verft i Norge, Kleven Verft og
Myklebust Verft. Med fast og innleid personell
sysselsettes konsernet opp mot 1 900 personer.
Den innovative tilnærmingen til skipsbygging er
lagt merke til i industrikretser. Selskapet ble nominert og var i finaleheatet i konkurransen: Jakten på Norges smarteste bedrift. - Men det er ikke
nok å være smart, sa administrerende direktør
Ståle Rasmussen til AMNYTT. Det må arbeides
hard skal vi greie å holde oss konkurransedyktig i ett internasjonalt marked, som skipsbygging
er. Strategien er klar, vi skal bygge de største og
mest avanserte fartøy i vår produktnisje.
Tenker nytt
Verdigrunnlaget som Marius Kleven formulerte i
1944 er fortsatt det gjeldene: «Vi skal gjere godt
arbeid, og vere til å stole på». Men nå tenkes det
på en helt annen måte når det gjelder å produsere
skip. Nytekning og innovasjoner er helt sentralt.
I industriproduksjon er flytt i produksjonsprosessen viktig. Hos Kleven har man løst flyt av produkter på en særegen måte. For det første skal
mest mulig av produksjonen foregå innendørs.
Da fjernes mange av de problemer som dårlig
vær og ugunstige arbeidsforhold kan gi. Men det
må tenkes ganske annerledes når et skrog skal
flyttes fra en produksjonscelle til en annen.
Det er helt andre forhold som må tas i betraktning når opp til 2 000 tonn stål skal flyttes, enn
når det gjelder noen få og muligens opp til noen
hundre kilo. Hos Kleven har de tenkt svært innovativt. Hele skrogmodulen flytte på en under- g