AMNYTT 3/2015 | Page 11

11 /128 AMNYTT #3 2015 Tar skipsbygging tilbake til Norge Kjernevirksomheten er bygging i stål hos Kleven Verft. Men automatiserte løsninger og nytekning når det gjelder produksjonsprosessen for skip er helt avgjørende i arbeidet med å sikre arbeidsplasser i Norge. Virksomheten har gått fra å drive som et tradisjonelt verft til å tenke og operere som det gjøres i industriproduksjon. L edelsen i konsernet slår fast: Nå posisjonerer vi oss i et aktiv marked preget av tøff internasjonal konkurranse gjennom modernisering av virksomhetene våre på alle plan. Selskapet investerer i ny kunnskap, i nye anlegg og ny teknologi for å sikre at stolte skipsbyggingstradisjoner skal beholdes i Norge. Det familieeide selskapet har to verft i Norge, Kleven Verft og Myklebust Verft. Med fast og innleid personell sysselsettes konsernet opp mot 1 900 personer. Den innovative tilnærmingen til skipsbygging er lagt merke til i industrikretser. Selskapet ble nominert og var i finaleheatet i konkurransen: Jakten på Norges smarteste bedrift. - Men det er ikke nok å være smart, sa administrerende direktør Ståle Rasmussen til AMNYTT. Det må arbeides hard skal vi greie å holde oss konkurransedyktig i ett internasjonalt marked, som skipsbygging er. Strategien er klar, vi skal bygge de største og mest avanserte fartøy i vår produktnisje. Tenker nytt Verdigrunnlaget som Marius Kleven formulerte i 1944 er fortsatt det gjeldene: «Vi skal gjere godt arbeid, og vere til å stole på». Men nå tenkes det på en helt annen måte når det gjelder å produsere skip. Nytekning og innovasjoner er helt sentralt. I industriproduksjon er flytt i produksjonsprosessen viktig. Hos Kleven har man løst flyt av produkter på en særegen måte. For det første skal mest mulig av produksjonen foregå innendørs. Da fjernes mange av de problemer som dårlig vær og ugunstige arbeidsforhold kan gi. Men det må tenkes ganske annerledes når et skrog skal flyttes fra en produksjonscelle til en annen. Det er helt andre forhold som må tas i betraktning når opp til 2 000 tonn stål skal flyttes, enn når det gjelder noen få og muligens opp til noen hundre kilo. Hos Kleven har de tenkt svært innovativt. Hele skrogmodulen flytte på en under- g