AMNYTT 3/2015 | Page 107

Intervju UPDATE 1|15 Allerede på vei The Combined Charging System er etablert Matthias Kübel er prosjektleder for standarder og konsepter i forbindelse med ladegrensesnitt hos Volkswagen i Wolfsburg, Tyskland. Han spilte en viktig rolle ved utvikling av ladestandard Combined Charging System (CCS) på vegne av bilprodusenten. Redaksjonen fra UPDATE spurte ham om bakgrunnen for innføring av den nye standarden og hvordan ladeteknologien kommer til å utvikle seg i fremtiden. UPDATE: Herr Kübel, hvordan vil du beskrive responsen fra kunder og produsenter så langt på den nye CCS-standarden? Kübel: I Europa og Amerika har CCS blitt godt mottatt. For eksempel var det i slutten av 2014 over 700 ladestasjoner med CCS i Europa. Den europeiske bilprodusentforeningen ACEA har anbefalt CCS som ladestandard for Europa, og med EU-direktivet for alternative drivstoffer har europakommisjonen foreskrevet CCS som forbindtlig ladestandard for alle hurtigladestasjoner fra 2017. CCS benyttes nå av åtte produsenter av ladestasjoner over hele verden, deriblant også produsenter fra Taiwan og Australia. Vi regner med å kunne utvide listen med produsenter av ladestasjoner i løpet av året. UPDATE: Hvilke utfordringer står bilprodusenter fremdeles overfor, og hvordan er situasjonen for utvikling av infrastrukturen? Kübel: Interoperabilitet og videre oppbygging av CCS-ladeinfrastrukturen er de viktigste temaene for tiden. Kjøretøyprodusenter, testlaboratorier og produsenter av ladestasjoner arbeider sammen på en beskrivelse av standardsamsvarstester. Det sikrer at CCS-ladestasjoner som består denne testen kan betjene alle kjøretøyer med CCSladesystemet helt uten problemer. Matthias Kübel, Utover dette må vi promotere CCS i Asia. CCSVolkswagen AG ladeinfrastrukturen tas hensyn til på enkelte asiatiske markeder, for eksempel Korea og Hongkong. Det er en god start, men vi har fremdeles et godt stykke igjen. UPDATE: Hvordan vil systemet videreutvikles fremover? Hvilken rolle spiller Phoenix Contact i denne prosessen som systemleverandør? Kübel: Vi er allerede i dag i stand til å levere ladestrøm opptil 200 A. Dette er en meget god verdi med tanke på at vi her snakker om varig strøm. I fremtiden regner vi likevel med elkjøretøyer som tilbyr rekkevidder på 500 kilometer og mer. For å kunne lade batteriene i disse kjøretøyene på kort tid må ladestrømmen økes ytterligere. I denne sammenheng kan Phoenix Contact bistå oss med sin kompetanse og erfaringer. De europeiske bussprodusentene har også vist interesse for CCS og planlegger å «Interoperabilitet og benytte CCS-ladesystemet videre oppbygging av også for elektrisk drevne CCS-ladeinfrastrukturen er de bybusser. Det ville ha vært et stort gjennombrudd viktigste temaene for tiden.» for utbyggingen av ladeinfrastrukturen i byene og kommunene, ettersom disse bussene vil trenge ladestasjoner på endeholdeplassene som også må kunne brukes av elektrisk drevne kjøretøyer for privattransport. UPDATE: Mange takk for samtalen! 03