Intervju
UPDATE 1|15
Allerede på vei
The Combined Charging System er etablert
Matthias Kübel er prosjektleder for standarder og
konsepter i forbindelse med ladegrensesnitt hos
Volkswagen i Wolfsburg, Tyskland. Han spilte en
viktig rolle ved utvikling av ladestandard Combined
Charging System (CCS) på vegne av bilprodusenten.
Redaksjonen fra UPDATE spurte ham om
bakgrunnen for innføring av den nye standarden og
hvordan ladeteknologien kommer til å utvikle seg i
fremtiden.
UPDATE: Herr Kübel, hvordan vil du beskrive
responsen fra kunder og produsenter så langt på
den nye CCS-standarden?
Kübel: I Europa og Amerika har CCS blitt godt
mottatt. For eksempel var det i slutten av 2014 over
700 ladestasjoner med CCS i Europa.
Den europeiske bilprodusentforeningen ACEA
har anbefalt CCS som ladestandard for Europa,
og med EU-direktivet for alternative drivstoffer
har europakommisjonen foreskrevet CCS som
forbindtlig ladestandard for alle hurtigladestasjoner
fra 2017. CCS benyttes nå av åtte produsenter av
ladestasjoner over hele verden, deriblant også
produsenter fra Taiwan og Australia. Vi regner
med å kunne utvide listen med produsenter av
ladestasjoner i løpet av året.
UPDATE: Hvilke utfordringer står bilprodusenter
fremdeles overfor, og hvordan er situasjonen for
utvikling av infrastrukturen?
Kübel: Interoperabilitet og videre
oppbygging av CCS-ladeinfrastrukturen er
de viktigste temaene for tiden. Kjøretøyprodusenter, testlaboratorier og produsenter
av ladestasjoner arbeider sammen på en
beskrivelse av standardsamsvarstester. Det
sikrer at
CCS-ladestasjoner som består denne testen
kan betjene alle kjøretøyer med CCSladesystemet helt uten problemer.
Matthias Kübel,
Utover dette må vi promotere CCS i Asia. CCSVolkswagen AG
ladeinfrastrukturen tas hensyn til på enkelte
asiatiske markeder, for eksempel Korea og
Hongkong. Det er en god start, men vi har
fremdeles et godt stykke igjen.
UPDATE: Hvordan vil systemet videreutvikles
fremover? Hvilken rolle spiller Phoenix Contact i
denne prosessen som systemleverandør?
Kübel: Vi er allerede i dag i stand til å levere
ladestrøm opptil 200 A. Dette er en meget
god verdi med tanke på at vi her snakker om
varig strøm. I fremtiden regner vi likevel med elkjøretøyer som tilbyr rekkevidder på 500 kilometer
og mer. For å kunne lade batteriene i disse
kjøretøyene på kort tid må ladestrømmen økes
ytterligere. I denne sammenheng kan Phoenix
Contact bistå oss med sin kompetanse og
erfaringer. De europeiske bussprodusentene har
også vist interesse for
CCS og planlegger å
«Interoperabilitet og
benytte CCS-ladesystemet
videre oppbygging av
også for elektrisk drevne
CCS-ladeinfrastrukturen er de
bybusser. Det ville ha vært
et stort gjennombrudd
viktigste temaene for tiden.»
for utbyggingen av
ladeinfrastrukturen
i byene og kommunene,
ettersom disse bussene vil trenge ladestasjoner på
endeholdeplassene som også må kunne brukes av
elektrisk drevne kjøretøyer for privattransport.
UPDATE: Mange takk for samtalen!
03