#automasjon#, #automatisering#, #instrumentering#, #sensor#, #elmotor#, #Ethernet#, #PLS#, #kontrollsystem#, #nivåmåler#, #trykkmåler#, temperatursensor#, #mengdemåler#, #frekvensomformere#, #drives#50 / 80 AMNYTT NR. 2 2018 Wago har lenge vært eksperter på elektrisk tilkoblingsteknikk og automasjon til olje- og skipsindustri. Nå har våre løsninger også funnet veien til oppdrettsnæringen. Da Grovfjord Mekaniske Verksted (GMV) ville utvikle et eget energistryingssystem (EMS) ble UiT Narvik engasjert. De ønsket å benytte et basis-system fra Wago, som dermed ble en viktig leverandør til skapelsen av oppdrettsbransjens første nullutslippsbåt. U tviklingen av energistryingssystem star- tet med et møte med Universitetet i Tromsø (UiT) sommeren 2016. Wago var interessert i hvilke forskningsprosjekter univer- sitetet jobbet med, og nysgjerrige på om deres egne løsninger kunne bidra. – Vi var i gang med å utvikle «Warm Standby», som er et konsept for redundante styresystemer. Førsteamanuen- sis på UiT Bjarte Hoff var en av dem som likte produktet, og som jobbet frem et samarbeid, sier Tor Erik Næbb. Han er sjef for industri og automasjon i Wago Midt & Nord. Resultatet Et komplett redundant EMS-system til GMVs hundre prosent batteridrevne oppdrettsbåt. – For oss i Universitetsmiljøet har det vært spen- nende å jobbe med et virkelig prosjekt, hvor vi har fått bidra med programmeringen av selve styresystemene og designet brukergrensesnit- tet, sier Bjarte Hoff. En elektrisk backup «Warm Standby» består av to parallelle styre- systemer, der det ene er aktivt og dekker alle EMS-oppgavene. Det andre tar over ved feil. Den innovative batteribåten, som har fått nav- net «Astrid Helene», er straks klar til å gjøre serviceselskapet Trollvika Drift mer miljøvenn- lig og effektivt. Hensiktsmessig energistyring Prosjektleder hos Uit, Trond Østrem, synes de endelige løsningene ser veldig bra ut, og slår fast at bruk av Warm Standby virker som en svært hensiktsmessig måte å bygge opp slike energistyringssystemer på. Også GMVs prosjektleder, Anders Breines, mener EMS-en virker svært lovende. – Sam- handlingen mellom flere av Wagos styrings- systemer gjorde vår jobb mindre krevende, og bidro til en enklere oversikt over energistyrin- gen. Nå handler det om å samle inn data fra båten, slik at vi kan fininnstille energiflyten i de ulike situasjonene, og regne ut hvordan ener- gien kan brukes mest mulig hensiktsmessig, forklarer Breines. Warm Standby avgjorde Wago var imidlertid ikke den eneste leverandø- ren som ville bidra med løsninger i utviklingen