AMNYTT 2/2018 | Page 50

#automasjon#, #automatisering#, #instrumentering#, #sensor#, #elmotor#, #Ethernet#, #PLS#, #kontrollsystem#, #nivåmåler#, #trykkmåler#, temperatursensor#, #mengdemåler#, #frekvensomformere#, #drives#50 / 80
AMNYTT NR. 2 2018
Wago har lenge vært eksperter på elektrisk tilkoblingsteknikk
og automasjon til olje- og skipsindustri. Nå har våre løsninger
også funnet veien til oppdrettsnæringen. Da Grovfjord Mekaniske
Verksted (GMV) ville utvikle et eget energistryingssystem (EMS)
ble UiT Narvik engasjert. De ønsket å benytte et basis-system
fra Wago, som dermed ble en viktig leverandør til skapelsen av
oppdrettsbransjens første nullutslippsbåt.
U
tviklingen av energistryingssystem star-
tet med et møte med Universitetet i
Tromsø (UiT) sommeren 2016. Wago var
interessert i hvilke forskningsprosjekter univer-
sitetet jobbet med, og nysgjerrige på om deres
egne løsninger kunne bidra. – Vi var i gang med
å utvikle «Warm Standby», som er et konsept
for redundante styresystemer. Førsteamanuen-
sis på UiT Bjarte Hoff var en av dem som likte
produktet, og som jobbet frem et samarbeid,
sier Tor Erik Næbb. Han er sjef for industri og
automasjon i Wago Midt & Nord.
Resultatet
Et komplett redundant EMS-system til GMVs
hundre prosent batteridrevne oppdrettsbåt. –
For oss i Universitetsmiljøet har det vært spen-
nende å jobbe med et virkelig prosjekt, hvor vi
har fått bidra med programmeringen av selve
styresystemene og designet brukergrensesnit-
tet, sier Bjarte Hoff.
En elektrisk backup
«Warm Standby» består av to parallelle styre-
systemer, der det ene er aktivt og dekker alle
EMS-oppgavene. Det andre tar over ved feil.
Den innovative batteribåten, som har fått nav-
net «Astrid Helene», er straks klar til å gjøre
serviceselskapet Trollvika Drift mer miljøvenn-
lig og effektivt.
Hensiktsmessig energistyring
Prosjektleder hos Uit, Trond Østrem, synes de
endelige løsningene ser veldig bra ut, og slår
fast at bruk av Warm Standby virker som en
svært hensiktsmessig måte å bygge opp slike
energistyringssystemer på.
Også GMVs prosjektleder, Anders Breines,
mener EMS-en virker svært lovende. – Sam-
handlingen mellom flere av Wagos styrings-
systemer gjorde vår jobb mindre krevende, og
bidro til en enklere oversikt over energistyrin-
gen. Nå handler det om å samle inn data fra
båten, slik at vi kan fininnstille energiflyten i de
ulike situasjonene, og regne ut hvordan ener-
gien kan brukes mest mulig hensiktsmessig,
forklarer Breines.
Warm Standby avgjorde
Wago var imidlertid ikke den eneste leverandø-
ren som ville bidra med løsninger i utviklingen