#automasjon#, #automatisering#, #instrumentering#, #sensor#, #elmotor#, #Ethernet#, #PLS#, #kontrollsystem#, #nivåmåler#, #trykkmåler#, temperatursensor#, #mengdemåler#, #frekvensomformere#, #drives#21 / 80 AMNYTT NR. 2 2018 Reidar Berntsen (t.v.) har lang erfaring med marine løsninger og benytte frekvensomformeren til å gi riktig mengde elektrisk kraft til oppgaver som skal utføres, kan hovedmotoren hele tiden arbeide under optimale driftsforhold. Last variasjonene sørger frekvensomformeren å følge opp. 20 prosent. Spesielt ved store lastvariasjoner har erfaring vist at hybridløsningen gir gode driftsforhold. Løsningen gir også en nødmo- dus, noe som betyr at fartøyet kan gå selv om hovedmotoren svikter. Hybridløsningen henter kraft der det er opti- malt, batteri eller diesel/gass-motor og fre- kvensomformerteknologien vil hele tiden sikre at frekvens og spenningsnivå er riktig. Dette gir bedre strømkvalitet og forbedret drivstoff- økonomi. I tillegg kan strøm enten hentes fra eller mates inn i propellakselen. Denne løsnin- gen er særlig nyttig for skip som ofte varierer hastigheten, siden det reduserer drivstoffor- bruket og begrenser eksosutslipp med opptil Forsyningsspenninger er 380–690 V og effekt- område er 176 kW – 1,95 MW. n prøves ut i en rekke anvendelser de store miljøgevinster Må kjenne teknologien Det er et EMS (Energy management system) som på overordnet nivå styrer hvilken energi- kilde som til enhver tid kal benyttes. Ofte er det systemintegratører som er ansvarlig for sys- temløsningen. Berntsen legger vekt på at dette personellet må ha god forståelse for hvorledes