42 / 133
svenske regjeringen har akkurat samme argu-
mentasjon for svensk industri. Når vi vet at Sve-
rige har en mer omfattende industri betyr det
at vi må utnytte våre fortrinn bedre en vår sven-
ske naboer evner å gjøre. Det stiller store krav
til alle involverte i næringslivet; fra politikkere til
fagarbeider.
Det må tas et skikkelig grep om endringsproses-
sen i norsk industri, men hovedvekt på digitali-
sering og utnyttelse av all tilgjengelig teknologi
og faglig kompetanse.
Oppsummert
Det er mye godt i Industrimeldingen. Men det
krever svært god innsikt i teknologi, ledelse og
organisering for å se hvilke tiltak som er nød-
vendig for å hjelpe norsk næringsliv inn i den
digitale fremtid.
I meldingen sies det:
«
Gjennomgangen viser at det norske
forsknings og innovasjonssystemet i
hovedsak er godt innrettet for å løse de
utfordringene norsk industri står overfor.
For å fornye og utvikle satsingen på fors-
kning, innovasjon og teknologiutvikling,
vil regjeringen – videreføre den kraftige
satsingen på næringsrelevant forskning
og innovasjon – videreføre satsingen på
de innovasjonspolitiske tiltakene som har
høyest effekt og effektive og velfunge-
rende virkemiddelaktører.»
AMNYTT tror at utfordringene blir å få små og
mellomstore bedrifter til å se både behovet for
AMNYTT NR. 2 2017
overgang til den digitale hverdag, og de mulig-
hetene fremtiden gir. Praktisk politikk må nå
sørge for at hele spektret av norsk industri evner
denne overgangen.
I Stortingsmeldingen sier regjeringen at den vil:
styrker infrastrukturen til næringslivets behov
for testing, pilotering, visualisering og stimu-
lering gjennom å etablere katapultsentre, og
regjeringen vil prioritere å øke ordningen der-
som den viser seg å være en suksess. I statsbud-
sjettet for 2017 er det satt av 50 millioner kroner
til slike katapulter.
Det er for lite. Katapultene kan bli løsningen for
å få små og mellomstore b
edrifter veiledet inn i
den digitale fremtid. Og det må gjøres nå.