AMNYTT 2/2017 | Page 42

42 / 133 svenske regjeringen har akkurat samme argu- mentasjon for svensk industri. Når vi vet at Sve- rige har en mer omfattende industri betyr det at vi må utnytte våre fortrinn bedre en vår sven- ske naboer evner å gjøre. Det stiller store krav til alle involverte i næringslivet; fra politikkere til fagarbeider. Det må tas et skikkelig grep om endringsproses- sen i norsk industri, men hovedvekt på digitali- sering og utnyttelse av all tilgjengelig teknologi og faglig kompetanse. Oppsummert Det er mye godt i Industrimeldingen. Men det krever svært god innsikt i teknologi, ledelse og organisering for å se hvilke tiltak som er nød- vendig for å hjelpe norsk næringsliv inn i den digitale fremtid. I meldingen sies det: « Gjennomgangen viser at det norske forsknings og innovasjonssystemet i hovedsak er godt innrettet for å løse de utfordringene norsk industri står overfor. For å fornye og utvikle satsingen på fors- kning, innovasjon og teknologiutvikling, vil regjeringen – videreføre den kraftige satsingen på næringsrelevant forskning og innovasjon – videreføre satsingen på de innovasjonspolitiske tiltakene som har høyest effekt og effektive og velfunge- rende virkemiddelaktører.» AMNYTT tror at utfordringene blir å få små og mellomstore bedrifter til å se både behovet for AMNYTT NR. 2 2017 overgang til den digitale hverdag, og de mulig- hetene fremtiden gir. Praktisk politikk må nå sørge for at hele spektret av norsk industri evner denne overgangen. I Stortingsmeldingen sier regjeringen at den vil: styrker infrastrukturen til næringslivets behov for testing, pilotering, visualisering og stimu- lering gjennom å etablere katapultsentre, og regjeringen vil prioritere å øke ordningen der- som den viser seg å være en suksess. I statsbud- sjettet for 2017 er det satt av 50 millioner kroner til slike katapulter. Det er for lite. Katapultene kan bli løsningen for å få små og mellomstore b ­ edrifter veiledet inn i den digitale fremtid. Og det må gjøres nå.