21 / 99
eller losse fisk fra fangstredskapet. Thruster løsningen vi har gir også ett mer energieffektiv system enn alternativet med vribar propell. De krever
mindre vedlikehold ved at systemet gir mindre slitasje. Videre er det er en svært kompakt løsning.
Noe som er spesielt verdifulle i en båt på bare 34 m
eters lengde. Vi har levert slike løsninger i år, med
gode tilbakemeldinger fra våre kunder ”.
Sikre fangsten kvalitet
Leveringskvalitet av fangsten var et kritisk aspekt
ved utforming av MV Fugløyhav. Død fisk råtner
svært raskt. Skal fartøyet kunne drive fangstvirksomhet, selv om noe fangst er tatt om bord, blir
fisken holdt i live om bord i tanker med nedkjølt
sjøvann (RSW). Sjøvannet skal holdes på -1,5 ° C.
Kjølesystemet må vært effektiv for å redusere energiforbruket, samtidig som det sikrer riktig vann
temepratur.t. Ved denne temperaturen går fisken
inn i en slags dvale tilstand og opprettholde kvaliteten fra før fisken ble fanget, det tidsrommet resten
av tiden fartøyet er i fangst operasjon. Ved levering
til mottak er fisken like frisk som den dagen de ble
fanget. Dette er avgjørende for pelagisk fisk som
for eksempel makrell.
Fugløyhav har et kjølesystem som består av en
160kW VLT® drives som styrer en skrukompressor og to 22kW VLT® drives til sirkulasjonspumper.
Disse pumpene sikrer at vannet i tankene sirkulerer
fra bunn til topp. Friskt sjøvann tilsettes som nødvendig for å holde fisken i perfekt stand.
VLT® kontrollen av kompressorer og pumper gir
svært nøyaktig kontroll av forholdene i kjølelageret,
samtidig som det spars omlag 20 prosent energi
sammenlignet med konvensjonelle kompressordriften. Softstart med opprampingsfunksjoner er
også en viktig egenskap for disse systemene. Kompressoren blir trappet opp til omlag 1/3 hastighet
mens v