57 /156
og mer krevende farvann. Kontrollsystemene
og oppgavene blir dessuten mer komplekse og
kompliserte, sier Hukkelås. Han tar til orde for å
vri fokus over fra alarmsystemer og alarmhåndtering, og mer over på gode beslutningsstøttesystemer - at mennesket kommer ”tilbake i loopen”.
- Vi omgir oss med stadig mer automatiserte
systemer og -maskiner. Vi i offshoredivisjonen
i Kongsberg Maritime lager dynamiske posisjoneringssystemer (DP), som er computerbaserte
systemer som holder et fartøy i ro over et punkt
uten bruk av ankere. Disse systemene fungerer
som regel perfekt, og man kan ligge på DP i lang
tid og alt fungerer helt ypperlig. Men så skjer det
plutselig en eller annen feil. Da kan operatøren
ha blitt så godt vant at han ikke raskt klarer å
overta manuelt for enkelt å kunne styre båten,
hevder Hukkelås. Å forbli passiv når teknikken
svikter, ute av stand til raskt å gripe inn, eller
gripe inn på en feilaktig måte, er problemområder som blir stadig større - også innen andre
virksomhetsområder. Det er grunn til å stille seg
spørsmålet om menneskets kognitive evner har
fulgt tritt med den teknologiske utviklingen som
har skjedd.
Derfor brenner Hukkelås for å utvikle systemer
som tar menneskets rolle og handlingsmønster
på større alvor. - Alarmer varsler at noe allerede
har skjedd – at feil har oppstått. Vi bør heller lage
systemer som hindrer at feil oppstår og utvikler
seg til en krise. Med andre ord å gå fra reaktive
til proaktive alarmer. Med utgangspunkt i bedre
effektivitet og bedre sikkerhet, kan man si at
beslutningsstøtte dekker begge disse områdene,
forteller han. Ved å bygge inn beslutningsstøtte
kan man gjøre operasjoner mye mer effektive, på
kortere tid og dermed rimeligere - samtidig som
man ivaretar eller bedrer sikkerhetsaspektet.
Kongsberg Maritime har tatt denne filosofien
AMNYTT #2
2015
med seg inn i forskningsprosjektet SITUMAR,
et treårig program med støtte fra Norges Forskningsråd. Med i prosjektet er også Høgskolen i
Vestfold og Chalmers Universitet i Sverige. SITUMAR er forkortelsen for Situation Awareness &
Decision Support for demanding Marine Operations, og handler om å bevare kontrollen over
situasjonen til enhver tid. Kort sagt: være bevisst
hva som skjer rundt deg og vite hva informasjonen betyr for nåværende og fremtidig tilstand. Dette forsøker vi så å integrere i utformingen og
instrumenteringen av en skipsbro, sier Hukkelås. Prosjektet har som mål å blant annet utvikle
systemer for optimal Situation Awareness (SA)
og beslutningsstøtte til operatøren. Gjennom å
kartlegge og forstå utfordringene som operatøren opplever i møte med masse informasjon og
alarmer, skal SITUMAR forsøke å snu trenden
med økende kompleksitet ved å forenkle tekniske maritime systemer og brukergrensesnitt.
Dette kalles User-Centred Design (UCD).
Han tror også det er smart å jobbe tverrfaglig, og
benytte kompetanse fra andre virksomhetsområder – både innen design og konseptutvikling.
Både bilindustrien og luftfarten har mangeårig
erfaring som kan komme den maritime industrien til nytte. - Her har vi kanskje ikke vært
flinke nok, men det kommer seg. I SITUMAR har
man forent kreftene fra industrien og akademia.
Dette gir nye inputs og oppfordrer til alternativ
tenking, mener Hukkelås.
- Ingen kan stoppe utviklingen mot økt bruk av
maskiner og automatiserte løsninger. Men jeg
håper mennesket ikke blir redusert til en tilskuer
eller systemoperatør. Jeg mener at mennesket
er på god vei tilbake i loopen dersom vi utvikler
automatiserte kontrollsystemer, alarmsystemer
og gode beslutningsstøttesystemer med brukerfokusert design og et enkelt og forståelig brukergrensesnitt, avslutter Thor Hukkelås.