34 /156
Utfordringen ligger i at morgendagens løsninger
for konkurransedyktig industri er digital. - Det
blir store endringer i kravet til overføring av data
og det må bedriftene ta hensyn til, sier kai Atle. I
stor utstrekning ser vi at det er manglende kompetanse om nettverksløsninger hos brukerne.
Vårt mål er derfor å kunne være et kompetansesenter for industrien når det gjelder kommunikasjon- og nettverksløsninger. Noe kunnskap må
sluttbrukerne ha, men de behøver ikke å tilegne
seg spisskompetanse. Den kan de hente hos spesialister som oss. En utfordring er at miljøer i en
del bedrifter ser på kommunikasjonsløsninger
som en kostnad. Denne holdningen bør endres
til å kunne skjønne hvilke gevinster som ligger i
gode nettverkssystemer.
AMNYTT #2
2015
Mer diagnostisering
Med den raske utviklingen innen digitalteknologi,
sensorløsninger og kompliserte samarbeidende
programvareløsninger, blir evnen til å se gevinst
muligheter helt avgjørende i femtiden. Vi vil være
en diskusjonspartner, som både kan analysere
mulighetene og kunne forslå løsninger. Men vår
ambisjon, og kompetanse, omfatter alt fra designa
v løsninger til idriftsettelse, feilsøking og vedlikehold av kommunikasjonssystemer. Et område
som vil bli mer sentralt i fremtiden er diagnostisering og tilstandsbasert vedlikehold. Kravene til
topp kvalitet kan kun tilfredsstilles med god sporbarhet i produksjonen. Dette er nok et eksempel
på at det i femtidens produksjon ikke er mulig å
komme utenom digital kommunikasjon.
Felterfaring er uvur FW&Ɩp