Den internasjonale maritime organisasjonen (IMO) definerer reglene
for håndtering av ballastvann i en konvensjon som ble vedtatt i februar
2004. Alle skip må dokumentere at ballastvannet byttes ut i henhold
til alle kravene i konvensjonen. I prinsippet finnes det to metoder: Den
ene er å bytte vann på dypt vann. Men denne teknikken er avhengig av
været, skipsleden og selve utformingen på skipet. En annen metode
er å rense ballastvannet om bord ved hjelp av mekaniske, fysiske eller
kjemiske metoder.
Kombinasjonsløsning
Filtrering av ballastvann og rensing med høye UV-lyskonsentrasjoner
for å drepe organismer og bakterier er en miljøvennlig metode. Et
egnet system med en UV-reaktor blir installert, vanligvis i det sentrale
pumperommet. Dette rommet blir klassifisert som et Ex-område på
oljetankere, flytende oljeplattformer og skip som transporterer brennbart materiale. Det er nødvendig med høye spenninger for å drive
UV-reaktoren. Pepperl+Fuchs har utviklet en sertifisert løsning som
kombinerer et rense- og trykkhåndteringssystem med annet eksplosjonsforebyggende utstyr. Denne sertifiserte løsningen skaper trygge
miljøer for håndtering av elektrisk utstyr med høy spenning.
15