36 /79
Bygging av styreskap
forgår i egne lokaler
Utnytter tyngdekraften
Med transportører og egenutviklet
løsning for forflytning fra transpor-
tør til kontainer eller brett, sørger
AMC for kostnadseffektiv stabling.
– Vår løsning er basert på at karton-
gene skal skyves og ikke løftes fra
bånd til transportenheten, forteller
Hals. Det reduserer energiforbru-
ket og belastningen på utstyret blir
lavere. Et roterende belte med fire
plater som står vinkelrett på bel-
te syver riktig antall kartonger fra
transportbåndet inn i kontainer eller
brett. I denne operasjonen er posi-
sjoneringen er viktig. Her benyttes
det lasersensor for nøyaktig posi-
sjonering.
AMNYTT NR. 1 2020
Når kontainer eller brett er fylt opp
transporteres de til kjølelager med
selvstyrende trucker. Det er laser-
teknologi som benyttes i posisjone-
ring og styring av truckene, derfor
benevnes de LGV (Laser Guided
Vehicles). Truckene kan hente fire
kontainere av gangen. I kjølelageret
plasseres kontainerne i svakt skrå-
nende spor. Tyngdekraften sørger
for at kontainerne glir på plass. Det
er montert elektromekaniske brem-
ser, totalt 450 stykker. PID regule-
ring av bremsene sørger for at has-
tigheten ikke blir for stor. Anlegget
har totalt 85 baner. Fra disse bane-
ne hentes varene til de forskjellige
forsendelsene.
Operatørene styrer disse opp-
gavene med et «pick by voice»-sys-
tem. Ofte er det ganske små ordre,
derfor et det mest effektivt at dette
foregår manuelt.
Teknologiskifte
Tradisjonelt ble pneumatikk benyt-
tet i stor utstrekning i anlegg som
AMC har levert hos TINE. - Vi ser
at utviklingen går mot mer og mer
bruk av servoløsninger, sier Hals. Det
er flere årsaker til denne utvikling
en. For det første er servomotorene
blitt billigere, og nøyaktigheten er
god. I tillegg er det behov for færre