#automasjon#, #automatisering#, #instrumentering#, #sensor#, #elmotor#, #Ethernet#, #PLS#, #kontrollsystem#, #nivåmåler#, #trykkmåler#, temperatursensor#, #mengdemåler#, #frekvensomformere#, #drives#Gjesteinnlegg UPDATE 1|18 e.GO Mobile AG forsøker å imøtekomme det- te akutte behovet for handling ved å tilby tre kjøretøykategorier: Den første kategorien er rettet mot private eller kommersielle sjåfører som kjører korte, men hyppige strekninger hver dag i byområdet. Denne persongruppen har råd til transportkostnader på maksimalt 15 cent pr. passasjerkilometer, et gunstig elkjøretøy er dermed nødvendig. e.GO Life er derfor en liten bil som enten kan benyttes med fire seter eller to seter med stort bagasje- rom og som kan driftes til en kostnad på 13 til 14 cent pr. passasjerkilometer. For å løse problemet med parkeringsplasser i bykjerner vil e.GO Life som alternativ også utstyres med en uavhengig parkeringsfunks- jon for tilsvarende garasjer. Hvis eieren parke- rer bilen på et oppsamlingsområde foran det automatiserte parkeringshuset og frigir over- takelse via mobiltelefonen sin, overtar parkeringshuset styringen og ansvaret for bilen. e.GO Life kjører deretter av seg selv til et parkeringshus, der den også kan lades. Her kan de elektriske bilene parkeres med en tetthetsfaktor på rundt 2,8 fordi ingen må stige ut av bilen eller manøvrere den. Det knappe parkeringsarealet utnyttes dermed optimalt. e.GO Mobile AG tar i bruk de første parkeringsarealene av denne type sammen med Bosch i parkeringshuset på campus til universitetet RWTH Aachen. Umiddelbart klar til selvstyring Den andre kjøretøykategorien er en People Mover som på et senere tidspunkt også kan benyttes som et leveransekjøretøy. En bybuss som er bygget opp for offentlig transport tren- ger bare samme grunnflate som en stor personbil. Kjøretøyet rommer ni sittende og seks stående passasjerer. Bussene er utstyrt med et stort batteri som gir drift i opptil ti timer. Hvis busser også skal ta seg av naboregioner og tilgrensende områder, tilbyr e.GO Mobile AG en versjon med en Range Extender. Den tredje kjøretøykategorien er e.GO Booster, som er en fullverdig bil med fire eller fem dører. Den er egnet for brukere som er ofte på veien med flere personer. En modell på 4,10 meter kan benyttes som drosje. Drosjen har en spesialstyring som gir en Prof. Dr. Günther Schuh, grunnlegger og CEO hos e. GO Mobile AG og leder for produksjonsteknolgi ved RWTH Aachen Optimal utnyttelse av knappe parkeringsarealer snuradius på tilnærmet null. På samme måte som e.GO Mover, er e.GO Booster klar til autonom kjøring umiddelbart. Økonomisk effektiv produksjon i Industrie 4.0-referansefabrikken For at flest mulig byer skal kunne dra nytte av tilbudet så raskt som mulig, må kjøretøyene produseres til en lav pris. Dette er selve nøk- kelkompetansen hos e.GO Mobile AG, som viser seg allerede i bilenes grunnarkitektur. Som eksempel kan nevnes aluminium- chassiset, som ikke må lakkeres, da det allerede har en kledning i form av fargede ytre termoplastkomponenter. Utover dette bidrar den kompakte elektromotoren og et relativt lite batteri til en lav innkjøpspris. Monterings- fabrikken i Aachen for e.GO-kjøretøyer blir også en Industrie 4.0-referansefabrikk der kjøretøyer kan settes sammen med lave investeringer og høy produktivitet. Dermed yter foretaket et bidrag til en grunnleggende endring av mobilitet i byene. www.e-go-mobile.com 17