AMNYTT 1/2016 | Page 54

54 / 108 AMNYTT #1 2016 opp slik at det begrenser tilgang til informasjon som alle reguleringsorganer krever. - Når vi lager en del i systemet vårt, er det lett å avgjøre hvilke spesifikasjoner som sertifiserer akkurat den delen. Når vi lager en del, så er det i overensstemmelse med kravene som ingeniørene har satt opp. Produksjonspersonalet kan lett avgjøre hvilken versjon av en spesifikasjon som akkurat denne delen vil revideres etter, hevder Joiner. På denne måten har Teamcenter gitt tillit til at deler er laget etter korrekte spesifikasjoner under produksjonen. over hva vi leverte til de forskjellige lokasjonene. Ved hjelp av Teamcenter, kan vi sende ut data på artikkelnivå og dele denne informasjonen på en konsis måte, sier Joiner. Teamcenter brukes til å håndtere arbeidsflyten identisk på alle syv lokasjoner, noe som gir et bedre samsvar på tvers av hele konsernet. PLM prosessforbedringer gir vekst og regelsamsvar FMC Technologies’ løsninger har økt betydelig i omfang de seneste årene. Tidligere leverte de punktløsninger, som borehoder til utvinning av olje og gass. Nå er løsningene mye bredere og dekker en stor del av energiutvinnings- og transportprosessen. Den økte effektiviteten som Teamcenter har tilført prosjekteringen har vært med til å støtte denne veksten. - Med mulighet til å gjenbruke produktdata fra forskjellige designsentre, kan vi gjennomføre flere prosjekter uten å måtte øke antallet ansatte tilsvarende, sier Joiner. Et annet område hvor Teamcenter spiller en viktig rolle er i forbindelse med regelsamsvar. I olje- og gassbransjen, er det mange reguleringsorganer for alt fra produktdesign til miljøspørsmål på arbeidsstedene. Teamcenter gjør det mulig å håndtere all teknisk dokumentasjon i overensstemmelse med regler og krav. For eksempel har systemet blitt satt I tillegg til reduserte prosjekteringstimer, riktig dokumentasjon etter regelkrav og rask prosjektutvikling, ble deling av produksjonstegninger på tvers av lokasjoner beregnet til å spare FMC Technologies for mer enn 20 millioner USD. PLM Software i Norge Lars Fossum er produktsjef hos Siemens PLM Software, og kontaktperson for PLM i Norge. Lars er sivilingeniør innen maskinteknikk med 16 års erfaring innen PLM, både fra leverandørsiden og som konsulent. - Med dagens utfordringer i oljebransjen er man nødt til å tenke nytt og lære fra andrebransjer, hevder Lars. - Det holder ikke å kun kutte kostnader. Man må i tillegg øke produktiviteten. Teamcenter fra Siemens PLM Software hjelper bedrifter med å effektivisere engineeringsprosessen, redusere utviklingstid og -kostnader, muliggjøre global samhandling i hele verdikjeden, øke standardisering og gjenbruk, samt bedre informasjonsflyten i prosjektene, avslutter Lars. Modifisert produktkrav, økende konkurranse fra raskere rivaler og færre ressurser er klare signaler om at du må endre produksjonsprosesser. Nye forretningsmodeller og avanserte relasjoner blir normen, så du trenger er strategier som effektiviserer